Puheenjohtajan blogi

Lakko-oikeus uhattuna – vanhat liitot eivät reagoi

Hoitajaliitot ovat lopultakin ryhtyneet jonkinlaisiin toimiin edes jäsentensä palkkojen nostamiseksi (nyt en ota kantaa siihen, miten liitot hylkäsivät jäsenensä rokotepakkolain edessä).

Samassa yhteydessä Marinin hallitus on paljastanut lopullisesti karvansa – demarien ja vasemmistoliiton hallitus lisättynä selkeillä porvaripuolueilla osoittaa äärimmäistä työntekijävihamielisyyttä ryhtymällä säätämään potilasturvallisuuslaiksi kätkettyä pakkotyölakia.

Oikeudellisesti lakko-oikeus on taattu muun muassa kansainvälisessä TSS-sopimuksessa, joka on myös osa Suomen lainsäädäntöä. Perustuslaki takaa yhdistymisvapauden, joka pitää sisällään oikeuden järjestäytyä ammatillisesti sekä käyttää tätä kautta syntynyttä joukkovoimaa työehtojen parantamiseksi. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tapauskäytäntö on yhdenmukaisesti lakko-oikeuden takana. Edelleen työsopimuslaissa taataan, että lakkoihin osallistunutta työntekijää ei saa ryhtyä erottamaan tai muutenkaan ryhtymään toimenpiteisiin häntä vastaan siksi, että hän on ollut mukana laillisessa lakossa.

Asiassa on kuitenkin ongelmallista se, että missään laissa ei suoraan sanota, että työntekijöillä on lakko-oikeus. Lakko-oikeuden on viime kädessä taannut se, että työntekijät ovat joukkovoimaa käyttämällä itse itselleen taanneet lakko-oikeuden ja edellä mainittuihin lakeihin lakko-oikeus on tullut vasta valtavan kamppailun jälkeen.

Pelkään, että Marinin hallitus on ryhtynyt toimenpiteisiin, joilla lakko-oikeuden rajoittamisprosessi käynnistetään ja seuraavaksi valtaan astuva, todennäköisesti porvarihallitus laajentaa lakko-oikeuden rajoittamisen muillekin ammattialoille.

Vanhojen liittojen tulisi nyt nopeasti reagoida asiaan ja antaa tukensa hoitajille. Merkkiäkään tästä ei silti näy, mikä on erityisen epäilyttävää. Miksi ammatillinen työväenliike on itse ripustanut hanskat naulaan ja antaa työnantajan viedä duunarin oikeudet pikkuhiljaa kokonaan pois?

Vanhat liitot osoittavat aktiivisuutta jäsentensä eteen enää vain hyvin harvoin. Tästä syystä uusi liitto VALO on duunarin paras turva. Me nimittäin emme petä jäseniämme.

Aki Nummelin

Puheenjohtaja