Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta

Jokainen varmasti muistaa muskettisoturien tunnuslauseen: Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta.

Tämä on myös ammattiliiton toiminnan perusta. Sitä voidaan kutsua myös solidaarisuudeksi. Monet varmasti muistavat esimerkiksi Puolan Solidaarisuus-ammattiliiton, joka lopulta kaatoi Puolan hallituksen 1980-luvulla.

Ammattiliiton tehtävänä on koota työpaikan sorretut yhteen, jolloin yhteisvoima mahdollistaa sen, että työntekijät voivat keskustella työnantajan kanssa ainakin tasavertaisemmista asemista.

Otetaan esimerkki maskipakosta, joka todella monella työpaikalla oli koronasekoilun aikana tosiasia. Mikäli iso osa työntekijöistä olisi ammattiliiton tukemana ilmoittanut työnantajalle, että maskia he eivät pue, niin työnantaja ei olisi voinut tälle mitään. Työnantaja ei olisi voinut erottaa kaikkia kapinoitsijoita ja joka tapauksessa hän olisi joutunut vastamaan erottamisista käräjäoikeudessa (mikäli duunarien takana olisi seissyt vahva ammattiliitto). Tämä olisi ollut todellinen solidaarisuuden osoitus: yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta.

Jokaisen kannattaa miettiä, mitä hyötyä muskettisoturiperiaatteesta olisi.

Liity VALOon!

Aki Nummelin