VALOsta saa apua, vanhoilta liitoilta ei

Monet ammattiliittoihin liittyneet ovat perustelleet liittymistään kahdella syyllä:
a) kun työnantajan kanssa syntyy konfliktia, liitto tulee apuun
b) saa työttömyyskorvausta.

Ammattiliittoon liittyminen ei tosiasiassa ole edellytys työttömyyskorvauksen saamiselle. Työttömyysturvaa nimittäin säätelee työttömyysturvalaki, jonka perusteella on perustettu työttömyyskassoja. Ammattiliitot ovat perustaneet oman nimisiään työttömyyskassoja, mutta tosiasiallisesti liitto ei saa määrätä, miten työttömyyskassat toimivat. Olin itsekin aikoinani JHL:n työttömyyskassan hallituksen varajäsen, joten minulla on asiasta jonkin verran kokemusta. Joka tapauksessa työttömyyskassojen asema on lakisääteinen, kun taas ammattiliitot edustavat ns. vapaaseen järjestäytymisoikeuteen perustuvaa yhdistyssektoria.

Entä sitten se, että liitosta saa apua kahnauksiin työnantajan kanssa? Vanhat liitot ovat aikoinaan tässä asiassa auttaneet jäseniään, mutta nykyään vähenevässä määrin. Kun ongelmaa tuo esille sosiaalisessa mediassa, monet liittojen aktiivit tulevat möykkäämään sivuille, että kyllä liitosta tukea saa. Tosiasiassa näin ei kuitenkaan tapahdu.

Itsekin jouduin asian eteen, kun olin sosiaalityöntekijänä lastensuojelussa vuonna 2018. Olin vahvasti eri mieltä johdon kanssa lastensuojelun toimintapolitiikasta. Johto päätti antaa minulle kenkää ja pyysin apua JHL:n aluetoimitsijalta, joka taas otti yhteyttä JHL:n lakimieheen Terävään. En saanut mitään apua, kun minua oltiin erottamassa. Ainoastaan JHL:n luottamusmies tuli kuulemiseen mukaan, mutta ei sanonut mitään. Lakiosastolta ei tullut kerta kaikkiaan mitään apua.

Toisessa tapauksessa työnantaja oli erottanut määräaikaisessa työsuhteessa olleen naisen (ei ollut määritelty mitään koeaikaa). Tosiasiassa syy erottamiseen oli, että nainen ei suostunut antamaan seksuaalisia palveluja työnantajalle. Pyysin naista ottamaan yhteyttä JHL:oon (mihin hän kuului), mutta JHL kieltäytyi antamasta hänelle oikeudellista apua ja tyytyi siihen, että työnantaja lähetti naiselle työtodistuksen.

Esimerkkejä on hyvin paljon ja mainitsemani tapaukset ovat erityisen hyvin tuntemiani tapauksia.

Ammattiliitto VALO on ollut mukana jäsentensä kuulemisissa (olen ollut itse mukana joko etänä tai paikan päällä) ja olemme hyvin aktiivisesti puuttuneet työnantajan lainvastaisiin menetelmiin erityisesti maski- ja rokoteasioissa. Olemme myös vieneet tapauksia oikeuteen. Esimerkiksi JHL ilmoitti muutama vuosi sitten, että se oli antanut oikeusapua 24 jäsenelleen, kun liitossa on yli 200 000 jäsentä. Jokaiselle, jolla on vähänkään tuntemusta työelämästä, on selvää, että erittäin suurelle osalle työntekijöitä syntyy konflikteja työnantajan kanssa ja 24 jäsenen tukeminen on suorastaan häviävän pieni määrä. Vanhoilla liitoilla on satojen miljoonien eurojen omaisuuksia, joten ainakaan rahasta oikeusavun antaminen ei ole kiinni. Se on kiinni tahdosta, jota vanhoilla liitoilla ei ole.

VALOlla tahtoa sen sijaan on – liity meihin (mutta pysy siinä työttömyyskassassa, missä jo olet).

Aki Nummelin
Puheenjohtaja