Kannattavuuden hinta?

Suomen hallituksen tavoite on parantaa yritysten kannattavuutta tulevaisuudessa. Tavoite on tietysti hyvä, mutta millä keinoilla tuota tavoitetta lähdetään toteuttamaan? Valitettavasti vastaus on, että työntekijöiden oikeuksia polkemalla! Esimerkiksi lakko-oikeutta rajoitetaan, irtisanomissuojaa heikennetään ja ensimmäinen sairauslomapäivä halutaan kaikille palkattomaksi. Minulle ei käy järkeen, että miten nämä toimet parantavat yritysten kannattavuutta oleellisesti.
Jos hallitus haluaa parantaa yritysten kannattavuutta, niin miksi se ei yritä tehdä sitä verotuksen kautta? Samalla saataisiin houkuteltua Suomeen investointeja, jotka toisivat lisää työpaikkoja Suomeen. Suomi on yritysverotukseltaan Euroopan keskikastia, mutta alentamalla yritysverotusta saisimme kilpailuetua suhteessa muihin Euroopan maihin. Mieleen tulee myös väistämättä kysymys, että onko tarkoituksena tehdä duunareista täysin voimaton osapuoli työmarkkinoilla? Tämä ei ainakaan kannusta duunaria lähtemään kotisohvalta työmaalle.

Työnteon kannattavuus on duunarilla jo muutenkin huono matalan palkkatason ja inflaation ansiosta. Vapaa ammattiliitto – VALO on yksimielisesti duunareiden oikeuksien polkemista vastaan ja mitä enemmän meitä on, sitä voimakkaampia olemme. Liittomme puolustaa sinua myös silloin, kun muut ammattiliitot kääntävät sinulle selkänsä!

Liity Suomen parhaaseen ammattiliittoon, jos et sitä vielä ole tehnyt!

Sakari Ahola
hallituksen jäsen