Sääntöjen arki

Harvoin tulee ajateltua miten monet säännöt ja lait ohjaavat meidän jokapäiväistä arkea. Aamulla kiireellä hammaslääkäriin. Ei saa unohtaa tai tulee sakot. Tästä matka jatkuu kauppaan, josta kombucha kainaloon ja itsepalvelukassalle. Ei se niin vain käykään, koska kombucha on määritelty alkoholijuomaksi. Tosiaan alkoholia alle 0,5%, mutta ilman myyjän kuittausta sitä ei saa ostettua. Nyt alkaa olla jo kiire töihin, mutta peltipoliisit valvovat nopeutta ja kaasujalka pysyy kurissa.

Lait ärsyttävät toisinaan ja turhauttavat, mutta ilman niitä olisi mahdoton ylläpitää toimivaa yhteiskuntaa. Ollaan niin totuttu kaikenlaisiin sääntöihin, että harvemmin niitä tulee kyseenalaistettua ja niitä noudattaen meidän odotetaan käyttäytyvän myös työpaikoilla.

Meidät on opetettu tottelemaan, kun auktoriteetti käskee. Tästä hyvä esimerkki on, kun korona-aikaan meidän työpaikalle varastoon tuli maskipakko. `Sääntöjä pitää noudattaa` oli kuin jumalallinen mantra. Maskipakko ei perustunut mihinkään lakiin eikä riskikartoituksella tehtyyn lopputulokseen. Se oli sääntö vailla mitään perusteita, eli mielivaltaa.

Jotain meni pahasti pieleen, kun mielivaltaiset säännöt ja laki sekoittuivat keskenään yhteiskunnassa ja työpaikoilla. Media lietsoi propagandaa ja sai luotua yleisen vihan rokottamattomia ja maskittomia ihmisiä kohtaan.

Ne joiden oikeuksia on rikottu eivät unohda eikä pidäkään! Asiat on käsiteltävä loppuun asti. Hyssyttelijöitä riittää, mutta vapauden puolesta taistelut voitetaan vain periksiantamattomalla asenteella ja tietenkin VALOn voimalla!

Leea Häkkänen
Hallituksen varajäsen