Vanhat ammattiliitot puolueiden talutusnuorassa

Vapaa ammattiliitto – VALO ry perustettiin joulukuussa 2021 siksi, että vanhat ammattiliitot olivat kieltäytyneet edustamasta jäseniään kiistoissa maskien käytöstä ja rokottautumisista. Vanhat ammattiliitot olivat sallineet näissä keskeisissä kysymyksissä työnantajalle täyden mielivallan työpaikoilla jopa itse edistäen tätä mielivaltaa (unohtaen mm. potilaslain, Oviedon sopimuksen ja lääkärien eettisten ohjeiden velvoittavuuden).

Marinin hallituksen säädättäessä lain, millä potilasturvallisuuteen vedoten tosiasiallisesti kiellettiin hoitajia järjestämästä lakkoa, vanhat ammattiliitot eivät tehneet mitään. Potilasturvallisuuslaiksi naamioitu lakonmurtolaki lähti siitä, että aluehallintovirastolla oli oikeus keskeyttää lakko silloin, kun se uhkasi terveydelle keskeisiä hoito- ja hoiva-aloja. Aluehallintovirastolla oli käytännössä rajoittamaton oikeus määritellä se, milloin lakko olisi uhannut ihmisten terveydelle keskeisiä aloja, joten tosiasiallisesti lailla kyettiin estämään mikä tahansa hoitajien lakko.

Tuli eduskuntavaalit ja Marinin hallitus hävisi ne. Kokoomuksen Orpo perusti uuden hallituksen, joka otti ohjelmaansa mm. työntekijöiden lakko-oikeuden rajoittamisen, aikuiskoulutustuen lakkautuksen ja työttömyysturvan merkittävän heikentämisen. Nämä ovat myös VALOn näkökulmasta merkittäviä heikennyksiä työntekijöiden asemaan ja niitä tulee ehdottomasti kaikin keinoin vastustaa.

Vanhat ammattiliitot ovatkin nyt heränneet Ruususen unestaan ja päättäneet järjestää toimintaviikot, jolloin on ulosmarsseja työpaikoilta sekä ulkona pidettäviä joukkomielenosoituksia. Tapahtuuko toimintaviikkojen jälkeen jotain, jää nähtäväksi, mutta sinänsä hyvä alku.

Suurin kysymys on, miksi vanhat ammattiliitot päättivät nyt toimia, mutta Marinin aikaan säädetty lakonmurtolaki (joka meni paljon pidemmälle kuin yksikään Orpon hallituksen toistaiseksi suunnittelema toimenpide) ei nostattanut niissä mitään intohimoja?

Luonnollisesti siksi, että vanhat ammattiliitot ovat demarien talutusnuorassa (vasemmistoliitollakin on asemia liitoissa, mutta vasemmistoliitto on nykyään sekin demarien talutusnuorassa). Kun demarit ovat menettäneet pääministeripuolueen asemansa, on tullut aika soittaa kaverille: ammattiliitoille.

Järjestäkää jotain näyttävää, että näyttäisi siltä, että olemme edelleen työväenpuolue, Lindtman sanoo ay-johtajille, jotka päättävät heti suostua, koska niille on myös edullista, jos niiden eduspuolueella on hallussaan pääministerin salkku.

No, eikö kysymys sitten olekaan siitä, että kenellä on valta yhteiskunnassa?

Totta kai on ja sehän tässä juuri pelottaakin. Jos poliittiset puolueet ja ammattiliitot ovat keskenään kimpassa, ja hallitus onkin tosiasiassa työläisten etujen vastainen, kuka jää puolustamaan työntekijöiden asiaa?

Eivät ainakaan vanhat ammattiliitot, jotka ovat oikean karvansa jo riittävän monta kertaa osoittaneet.

Vastaukseksi siis jää Vapaa ammattiliitto – VALO.

Liittykää siihen ja nopeasti, jos perusoikeutenne ja oikeutenne työpaikoilla ovat teille kalliita.

Aki Nummelin
VALOn puheenjohtaja