Vapaa ammattiliitto VALO ry - Fria fackförbundet VALO rf

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

kirjaamo@kkv.fi

SELVITYSPYYNTÖ NORD POOLISTA

Vapaa ammattiliitto – VALO ry on saanut jäseniltään lukuisia huolestuneita viestejä sähköhintojen dramaattisesta noususta ja sen vaikutuksesta todelliseen ostovoimaan. Suomalaiset köyhtyvät kovaa vauhtia samalla, kun sähköyhtiöt ja niiden omistajat tekevät mittavaa tiliä.

VALO ry katsoo, että keskeinen ongelma sähkömarkkinoilla on Nord Pool, joka on päässyt käytännössä monopoliasemaan sähkön hinnoittelussa. Sähköyhtiöt ja valtiot omistavat Nord Poolia. Sähkön tuottajat ”myyvät” sähkönsä Nord Poolille ja sitten sähköyhtiöt sekä niiden bulvaanit ”ostavat” sähkön takaisin. Tässä prosessissa sähkön hinta nousee moninkertaiseksi ilman, että mitään todellista tuotantokustannusta olisi lisätty sähköön.

Sähkölain ja sähkömarkkinalain perusteella sähkö on välttämättömyyshyödyke, jolla ei saa keinotella. Monopolit on joka tapauksessa Suomen lain perusteella kielletty.

Vapaa ammattiliitto – VALO ry pyytääkin Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:ta toimimaan pikaisesti sähkömarkkinoilla syntyneen monopolin purkamiseksi, jotta kuluttajille täysin kohtuuttomiksi muodostuneet sähkölaskut saatetaan vastaamaan sähkön todellisia tuotantokustannuksia.