Säkenöivää voimaa – sitä on VALO!

Kuka puolustaisi minun oikeuksiani työpaikoilla? pohti moni, joka tuli mukaan Vapaa ammattiliitto – VALO ry:n perustamiskokoukseen Tampereelle joulukuussa -21.

Liiton perustajissa oli paljon ihmisiä, jotka olivat saaneet kokea karvaasti vanhojen liittojen kylmät otteet! Vanhoille liitoille on tärkeintä olla mukana hyväveli- ja hyväsisarverkostoissa: jäsenille syötetään pajunköyttä siitä, että liitot ajaisivat niiden etuja. Oikeasti liitot hyväksyvät jäsenten kyykyttämisen mm. maski- ja rokoteasioissa – palkankorotuksia on ajettu silloin tällöin, mutta elämisen loputon kallistuminen on vienyt pienten palkankorotusten hyödyn mukanaan jo kauan sitten. Siksipä VALO toimii myös energian- ja ruoanhintojen nostamista vastaan: emme hyväksy ihmisten huiputtamista myöskään kuluttaja-asioissa.

Iso osa työntekijöistä ja viranhaltijoista on tehnyt oman johtopäätöksensä vanhojen ammattiliittojen ”toiminnasta”. Vanhojen liittojen jäsenmäärät ovat romahtaneet, mutta työtä tekevät eivät ole vielä löytäneet uutta paikkaa, mistä hakea tukea ja yhteisöllisyyttä. Siksi on perustettu VALO!

VALO on avoin kaikille palkansaajille, mikroyrittäjille ja opiskelijoille. Meille kenenkään ongelmat eivät ole liian pieniä.

Autamme konkreettisesti

Neuvomme jäseniä niin työoikeudellisissa kuin myös työehtosopimuskysymyksissä. Vaikutamme viranomaisiin niin maski-, rokote- kuin myös kuluttaja-asioissa. Järjestämme kyselyitä, kirjoitamme oikeudellisia kirjelmiä ja kannanottoja, osallistumme jäsentemme kanssa kuulemistilaisuuksiin, tiedotamme toiminnastamme ja niin edelleen.

Jahka saamme riittävästi jäseniä, pystymme osallistumaan myös työehtosopimusneuvotteluihin sekä perustamaan oman työttömyyskassan.

Siksi tarvitsemme juuri Sinut jäseneksemme! Ilman joukkovoimaa eli jäseniä emme pysty tekemään paljoakaan.