Miksi matalapalkka-alan työntekijä tarvitsee ammattiliittoa?

Esimerkiksi myyjät, henkilökohtaiset avustajat, hoiva-avustajat, mainostenjakajat, siivoojat ja varastotyöntekijät työskentelevät matalapalkka-alalla. Myös moni äskettäin maahan tullut työskentelee matalapalkka-alalla, vaikka olisi pitkälle kouluttautunut omassa maassaan.

Monilla aloilla edellytetään jatkuvia joustoja, mutta erityisesti tämä koskee matalapalkka-aloja, niillä työskentelevät eivät aina tunne omia oikeuksiaan! Epäiletkö työnantajan kohtelevan sinua epäreilusti? Suomessa työntekijällä on ainakin toistaiseksi vahva oikeudellinen suoja, jonka yksityiskohtiin voi ammattiliittosta kysyä neuvoa.

Kuinka moni tietää, että esimerkiksi työvuorojen on oltava suunniteltu vähintään viikko etukäteen eikä alle viikon päähän suunniteltuja vuoroja saa lain mukaan muuttaa ilman työntekijän suostumusta kuin poikkeustapauksissa!

Palkasta, työtehtävästä ja työnantajasta riippumatta jokaisella työntekijällä on lain suoma järjestäytymisoikeus, oikeus valita elinkeinonsa ja samalla velvollisuus huolehtia omista ja koko alan työoloista.

Kaisa Nousiainen
Hallituksen jäsen