Poliittisesti sitoutumaton ammattiliitto

Aikoinaan ennen ammattiliittokenttään tutustumista luulin, että jokainen ammattiliitto haluaa olla poliittisesti sitoutumaton. Olisihan se järkevää mahdollisimman suuren jäsenmäärän takaamiseksi. Todellisuus on kuitenkin kaikkea muuta. Eduskuntavaaleissa ehdokkaita on tuettu tuhansilla euroilla. Esimerkiksi PAM on tukenut eniten SDP:tä ja Vasemmistoliittoa.

Minua ainakin ärsyttäisi jos liittoni tukisi puolueita, jotka ovat hyvin kaukana omasta arvomaailmastani. En todellakaan haluaisi rahoittaa tällaisten puolueiden ehdokkaiden vaalikampanjoita jäsenmaksuillani.
Rahan ottaminen vastaan on tietysti vaaliehdokkaille mieluista, mutta rahaa ei yleensä anneta hyvää hyvyyttään, vaan kauppaan kuuluu se, että poliitikko sitoutuu rahan antajan tavoitteisiin ainakin jollain tasolla. Poliitikon on siis mahdotonta olla riippumaton rahan vastaanottamisen jälkeen.

Väitän, että aidosti poliittisesti sitoutumattomalle ammattiliitolle on kysyntää. Ammattiliitto Valo ei ole minkään puolueen jatke tai käsikassara. Olemme itsenäinen toimija.

Kesäpäivät Ähtärissä lähestyvät. Toivottavasti nähdään siellä!

Sakari Ahola
hallituksen jäsen