Valvonnan lisääminen ei ratkaisu pääkaupunkiseudun opettajaongelmaan

MTV:n tekemä ”isku” pääkaupunkiseudun kouluihin eli tekeytyminen valeprofiililla opettajiksi ja pääsy tätä kautta sijaisopettajarekisteriin sai liikettä aikaan OAJ:ssä, opettajien ammattijärjestössä. OAJ päätti hätäpäissään esittää rekisteriä opettajista, jolla suojattaisiin opettaja-nimike – ettei siis kukaan epäpätevä opettaja voisi hakea esimerkiksi pääkaupunkiseudulle opettajan töihin.

Ongelma eli pääkaupunkiseudulla vallitseva pula opettajista on ollut olemassa jo vuosikausia, mutta OAJ ei ole asiaan mitenkään puuttunut, vaikka sen olisi pitänyt pitää asiasta meteliä koko ajan.

Ratkaisu pääkaupunkiseudun opettajapulaan on palkkojen nostaminen, ei opettajarekisterin perustaminen. Opettajan koulutus on yliopistotasoista koulutusta, mutta siitä maksetaan niin vähän, että opettaja tulisi pääkaupunkiseudulla vain hädin tuskin toimeen tuloilla, joita hän opettamisesta saisi – olettaen, että opettaja ensiksi löytäisi itselleen säällisen asunnon asialliselta asuinalueelta ja pääsisi sieltä nopeasti aamuisin kulkemaan työpaikalleen.

Asiassa on kyse myös laajemmasta yhteiskunnallisesta ongelmasta. Suomi on tullut aiemmin tunnetuksi maailman parhaasta koulujärjestelmästä. Erityisesti Marinin ”piikkihallituksen” aikana Suomen sijoitus Pisa-taulukossa suorastaan romahti – eikä ihme, kun ottaa huomioon, että Li Anderssonin toimiessa opetusministerinä koulut pistettiin pitkäksi aikaa kokonaan kiinni.

Suomen menetettyä asemaa hyvänä koulutusmaana ei nykyjärjestelmällä palauteta. Eniten kuitenkin pitää huolestua siitä, mitä tämä tarkoittaa maamme nuorten näkökulmasta. Huonompi koulutus tarkoittaa huonompia lähtöasetelmia elämään.

Aikaisemmin ammattiliitot olivat huolissaan myös laajemmista yhteiskunnallisista kysymyksistä. Nykyisin vanhat ammattiliitot vähät välittävät ja tarjoavat ratkaisuksi lähinnä korona-ajasta tuttua valvonnan lisäämistä.

Vapaa ammattiliitto VALO kantaa vastuunsa myös koko yhteiskunnasta. Jos olet huolestunut maamme nykykehityksestä, liity VALOn jäseneksi jo tänään.

Aki Nummelin
Vapaa ammattiliitto – VALO ry:n puheenjohtaja