Oikeusapua ammattiliitosta.

Regeringen känner inte till småföretagarnas problem

Marin-regeringen föreslår att lagen om pensioner för egenföretagare ändras så att egenföretagarens inkomster bedöms som om de motsvarar verkligheten. Detta verkar bygga på en uppfattning om hur mycket en anställd skulle tjäna för ett liknande arbete och på denna grund skulle småföretagarens pensionsavgifter betalas in. Argumentet att detta kommer att förbättra pensionstryggheten för egenföretagare används som en motivering för lagändringen. Slutresultatet skulle dock bli en försämring av den nuvarande ekonomiska situationen för småföretagaren.

Regeringen tycks inte ha någon aning om de villkor under vilka småföretagare arbetar. Fria fackföreningen VALO är också en fackförening för småföretagare, så vi måste känna till småföretagarnas vardag – till skillnad från Finlands företagarförbund, som enligt regeringens pressmeddelande har förberett lagen.

Småföretagare är en småföretagare främst för att de vill vara självständiga. För en småföretagare är en hög inkomst inte det viktigaste skälet till att bli företagare.

Småföretagaren njuter inte heller höga inkomster – han måste brottas under korstryck, och andra försöker dra nytta av hans ställning genom att pressa ner priserna.

Småföretagaren tjänar därför inte mycket, men han är ändå nöjd med sin ställning. Men denna tillfredsställelse håller inte länge om småföretagarens ekonomiska situation försämras till under existensminimum – och det är vad regeringens förslag kan leda till.

Redan i dag ber försäkringsbolagen företagare som har tecknat pensionsförsäkring för egenföretagare att uppskatta sin inkomst utifrån hur mycket en anställd inom branschen skulle tjäna för samma arbete. Försäkringsbolagen har därför föregripit antagandet av regeringens lagförslag för att få ut så höga årliga premier som möjligt från företagaren.

Om småföretagaren tvingas betala avgifter på grundval av vad han eller hon tror att han eller hon tjänar, kan småföretagarens huvud ganska snabbt falla av och han eller hon kan få slut på pengar. Inkomsterna används för att betala pensionsavgifter, men företagaren måste också betala hyra och mat – för att inte tala om andra vardagliga utgifter.

Regeringen bör dra tillbaka sitt förslag från parlamentet eller begrava det i parlamentsutskotten, i vilket fall det automatiskt skulle försvinna dagen efter nästa parlamentsval. I annat fall kommer småföretagandet i Finland att bli ännu svårare – det är redan svårt nog som det är nu.

VALO uppmanar alla aktörer att ansluta sig till aktionen för att avvisa regeringens YEL-förslag.

Aki Nummelin

Ordförande för VALO