Puheenjohtajan blogi

Corona är ett fall av arbetsgivarens godtycke

Corona är ett fall av arbetsgivarens godtycke – ingen arbetstagare hörs vid utfrågningar.

Jag har deltagit i många förhandlingar där en anställd praktiskt taget har anklagats för att inte ta coronavacciner och sedan informerats om att han eller hon kommer att avskedas.

Den juridiska innebörden av samråd har ända sedan den romerska rätten för 2000 år sedan och framåt varit att man alltid måste samråda med båda parter. Tanken med en utfrågning som ordnas av arbetsgivaren är att arbetsgivaren ska redogöra för vad den tänker göra med arbetstagaren och presentera sina skäl för detta. Arbetstagaren har då rätt att framföra sin synpunkt. För att arbetstagaren ska kunna uttrycka sin åsikt måste han eller hon ha tillräckligt med tid för att förbereda sig inför förhöret och för att be om experthjälp inför förhöret.

I allmänhet har denna grundläggande princip inte respekterats. Även om arbetsgivaren har angett vad den avser att göra och gett en motivering i form av artikel 48a i lagen om smittsamma sjukdomar, är denna artikel i sig inte en motivering om den inte förklaras närmare och förhållandet till artikel 48a förklaras.

Oftast vill man inte heller rådgöra med arbetstagaren mer än så, utan bara säga att om han inte har fått coronavaccin så är det slut på saken. I avsnitt 48a anges dock att lagen inte gäller för dem som inte arbetar i närkontakt med riskgrupper. Dessutom åläggs arbetsgivaren i samma artikel en skyldighet att söka alternativ sysselsättning. Dessa frågor kommenterades inte av arbetsgivaren under samråden.

Till exempel har de som arbetar med barn placerats i samma grupp som de som bör vaccineras, trots att barn i princip inte är i riskzonen. Dessutom har man inte försökt hitta någon ersättare, trots att arbetstagarna själva vet att det är lätt att hitta ett sådant jobb.

I slutändan handlar corona om arbetsgivarens diskretion – rätten att göra vad han vill med arbetstagaren. Detta är ett försök att skapa en grupp av ödmjuka arbetare som hädanefter kommer att gå med på alla arbetsvillkor. Det mest obegripliga är att de gamla fackföreningarna till och med främjar detta.

Valo är det enda fackförbund vars representanter har kommit till hjälp för de arbetstagare som har vägrat ta emot coronavaccin.

Vi behöver också hjälp – vi behöver så många engagerade medlemmar som möjligt så att vi kan fortsätta att ha resurser för att stödja arbetstagare som kämpar mot godtycklig makt.

Gå med i Valo.

Aki Nummelin