Oikeusapua ammattiliitosta.

Korona on keino painaa duunari matalaksi

Yhteiskunta vapautuu, mutta duunarien pitää edelleen joko pitää maskia tai ottaa rokote tai molemmat. Mitä ihmettä siis tapahtuu?

Nähdäkseni tässä on kyse siitä, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa ja kautta koko maailman on tapahtunut jo viimeiset noin 30 vuotta – duunaria painetaan koko ajan matalammaksi.

Miksi näin? Siitä yksinkertaisesta syystä, että duunari on se, joka luo ne rikkaudet, jotka omistajat kahmivat itselleen. Ja jotta duunari suostuisi tekemään huonolla palkalla huonoissa työolosuhteissa töitä rikastuttaakseen omistajaa, on hänet joko peloteltava tai pakotettava tai molempia. Korona on tähän mitä omimpiaan.

Vai onko parempaa tapaa saada duunari tottelevaiseksi kuin sanoa, että jos et ole nätisti, voit saada tappavan taudin? Se, että saisiko duunari tuota tappavaa tautia ihan aikuisten oikeasti, ei ole enää niin kauhean väliksi, jos kyseiseen satuun uskomalla duunari suostuu minkälaisiin työehtoihin tahansa. Siinä tilanteessa tarvitaan sitä sadun lasta, joka muistuttaa kaikille, että ”eihän keisarilla ole vaatteita lainkaan”.

Vapaa ammattiliitto – VALO haluaa olla juuri tuo sadun lapsi, joka ilmoittaa kaikille, millainen huijaus on menossa ja mihin sillä pyritään. Lääketeollisuus kahmii rahoja, viranomaiset luovat ympärilleen tottelevaisten alamaisten joukon ja kaikki työnantajat saavat tilaisuuden sanella pelotelluille duunareille, millaisiin työehtoihin heidän tulee suostua. Tätä todellisuutta eivät vanhat ammattiliitot halua joko ymmärtää tai tuoda esille – niiden johtajat ovat keskittyneet istuskelemaan samoissa pöydissä työnantajapuolen kanssa ja nauttia runsaiden jäsenmaksujen tuottamista muhkeista palkoista ja muista eduista. Sellaisille ”johtajille” ei tehdassalin tai vanhainkodin tunkkaisissa (maskin ansiosta) tai ilmapiiriltään kireissä tiloissa työskentelevän duunarin ongelmat paljoa paina.

Varmasti kestää jonkin aikaa, ennen kuin duunarit ymmärtävät järjestäytyä liittoon, joka aidosti kamppailee heidän etujensa puolesta. Mutta jossain vaiheessa se tilanne tulee eteen ja silloin voimme sanoa, että uuden liiton perustaminen toden totta on kannattanut.

Kaikki mukaan!

Aki Nummelin